Лещина І.В., Літовченко О.Л., Завгородній І.В.
Харківський національний медичних університет
Критерії
ефективності роботи платформи Moodle
в умовах дистанційного навчання
Вступ. Ключові показники ефективності (KPI) стали звичним
явищем для закладів вищої освіти у всьому світі, що є важливим фактором успіху
для реалізації стратегії у процесі стратегічного планування діяльності
університету для досягнення цілей. Впроваджена система KPI допомагає не лише
досягти стратегічних або операційних цілей, але й допомагає регулярно
контролювати процес діяльності, щоб побачити, чи відповідає корпоративна
стратегія визначеним цілям [1].
За останні декілька років система вищої освіти зазнала суттєвих змін через
інтенсифікацію впровадження інновацій в освітній процес, зокрема новітніх
педагогічних технологій та науково-методичних досягнень, створення нової
системи інформаційного забезпечення освіти, входження у трансконтинентальну
систему комп’ютерної інформації відповідно до концепції розвитку дистанційної
освіти в Україні [2]. Тобто дистанційна освіта набуває стійкої популярності,
робота якої реалізується через вебплатформи. Однією з таких платформ є Moodle,
яка надає доступ до освітніх ресурсів здобувачам вищої освіти у Харківському
національному медичному університеті.
Однак, слід зазначити, що впровадження інноваційних технологій ще не є
запорукою успіху на ринку освітніх послуг. Успішний менеджмент закладу вищої
освіти повинен базуватися на аналітиці діяльності університету з цією метою
мають бути проваджені показники ефективності (КРІ) зазначених технологій для
швидкого виявлення проблем та їх ліквідації [3].
Метою
роботи є розглянути основні критерії оцінки ефективності роботи Moodle в умовах
дистанційного навчання.
Практична цінність. Розробка показників ефективності роботи платформи Moodle
передбачає визначення поставлених цілей адміністрацію університету. Можливість
оцінити роботу платформи можна за
допомогою встановлення кількісних показників оцінки роботи платформи:
Кількісні
показники оцінки роботи платформи Moodle:
a)
Звіт
подій:
- час, коли відбулася активність (дія у системі);
- повне ім'я користувача – ПІБ користувача;
- курс, у якому відбулася активність;
- компонент курсу, у якому відбулася активність.
b)
Звіт
діяльності:
-
кількість
часу на відвідування курсу студентом/викладачем/автором за певний проміжок;
-
показники
активності: останній вхід з зазначенням часу, коли останній раз переглядався
певний елемент, зазначення назви елементу, кількість переглядів елемента курсу
та кількість різних користувачів, які переглянули цей елемент.
c)
Звіт
про створення нових курсів.
d)
Звіт
про активність чатів між викладачами та студентами.
e)
Дослідження
частоти внесення змін у свій профіль студентами (виключення можливості
проходження завдань під чужим прізвищем) або IP-адреса пристрою, з якого
виконувалася активність у порівнянні з прізвищем.
f)
Звіт
про відсутність навчання (No teaching). Наприклад, курс створений, але
активності в ньому учасників не має.
Таким чином, кількісні показники ефективності будуть
відображати ступінь активності роботи, попит, контроль діяльності на платформі
та її рентабельність, що допоможе розробити стратегічні напрямки розвитку та
удосконалення роботи платформи [4].
Із кількісними показниками доречно застосовувати якісні
показники ефективності оцінки роботи платформи:
Якісні показники
оцінки роботи платформи Moodle:
a)
звіт
«Участь у курсі» може дати загальне уявлення про самі популярні або непопулярні
елементи курсу у студентів, а отже і їх якість наповнення; інтенсивність
використання студентами різних елементів курсу (наприклад, тільки проходження
тесту або відкриття повного спектру представлених ресурсів).
b)
звіт
«Участь у курсі» викладача (перевірка тестів/завдань, оновлення методичного
матеріалу у динаміці), що допоможе дослідити якість роботи кожного
науково-педагогічного працівника у напрямку впровадження інновацій;
c)
показники
оновлення методичного матеріалу вже на створених курсах. Оцінка якості нового
методичного матеріалу (тести, залучення нових ресурсів і т.д.);
d)
оцінка
успішності студентів на курсі, що допоможе завчасно визначити групи ризику
студентів;
e)
аналітика
зворотного зв’язку від студентів щодо якості організації освітнього процесу як
на платформі, так і окремих курсах, а також якості розміщеного матеріалу.
Отже, якісні критерії ефективності дозволяють оцінити як добротність
наповнення курсів, так і якість протікання освітнього процесу; проконтролювати якість
роботи науково-педагогічних працівників, рівень їх кваліфікації та компетенції [5].
Висновки. Аналітика ефективності роботи Moodle в умовах
дистанційного навчання є необхідною складовою в успішній організації
менеджменту університету. KPI роботи вебплатформи Moodle допомагають оцінити її
привабливість, зручність у роботі, попит на розміщений матеріал та загальну рентабельність,
що є ключовими критеріями для вчасного виявлення проблем з метою вчасної
адаптації освітнього процесу до викликів та у подальшому успішної реалізації
визначеної стратегії у наданні якісних освітніх послуг.
Література.
1. Середа
Г.В. Досвід університетів в області впровадження kpi-показників досягнення
стратегічних цілей / Г.В. Середа // Економіка і організація управління. – 2018.
– № 4. – С. 86–99. – Режим доступу: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2018.4.9
2. Інноваційні
технології в сучасному освітньому просторі: колективна монографія / За заг.
редакцією Г.Л. Єфремової. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. –
444 с.
3. Аналіз
стану та основні підходи з оцінювання якості надання освітніх послуг закладами
вищої освіти України : монографія / за ред. С. Л. Лондара ; ДНУ «Інститут
освітньої аналітики». Київ, 2021. 160 с.
4.
Томіліна О.А. Використання електронної
платформи Moodle з метою повноцінної реалізації функцій контролю й оцінювання
знань студентів з гуманітарних дисциплін / О.А. Томіліна // Друга міжнародна
науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2014. Теорія і практика використання системи управ- ління
навчанням Moodle».
(Київ, КНУБА, 22-23 травня 2014 р.) : тези доповідей. – К.: КНУБА, 2014. – 60
с.
5.
Щербина O. A. Оцінювання компетентностей засобами платформи moodle / O. A. Щербина // Information Technologies and Learning Tools. – 2015. – Т. 45, № 1. – С. 134. – Режим доступу: https://doi.org/10.33407/itlt.v45i1.1169