Кононова О.О., Юрженко А.Ю.
Херсонська Державна Морська Академія
Використання LMS Moodle у підвищенні кваліфікації викладачів іноземних мов
Інформаційні технології постіййно розвиваються, потреба у вивченні нових шляхів та удосконаленні старих із подачі навчального матеріалу протягом занять залишається нагальним питанням. Ситуація в Україні та проведення онлайн занять у асинхронному вигляді зумовили потребу у підвищенні кваліфікації викладачів. Викладання іноземної мови у дистанційному навчанні - одне із нелегких питань через важкість планування заняття таким чином, що здобувач освіти практикує всі свої навички (читання, писання, письма, прослуховування та говоріння) вірно і без синхронної допомоги викладача.
Відповідно до п. 13 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою кабінету міністрів україни від 21 серпня 2019 р. № 800 Центр неперервної освіти при Херсонській державній морській академії (Україна) проводить онлайн курси з підвищення кваліфікації.
Так, обсяг курсу "Складові частини практичного заняття іноземної мови" становить 1 кредит (зо годин). Мета електронного курсу - професійний розвиток педагогічних працівників у частині створення та урізноманітнення складових частин практичного заняття іноземної мови [1]. До завдань курсу відносяться наступні:
1. надати теоретичні знання та сформувати практичні навички у розробці різних частин практичного заняття з іноземної мови;
2. сформувати вміння підбору етапів та вправ для урізноманітнення практичних занять, враховуючи різні рівні навчальних досягнень здобувачів освіти.
На початку курсу учасників зустрічає інформація зазначена вище у вигляді інфографіки, яка дозволяє начного показати мету, обсяг та завдання курсу [2].
Рис. 1 Початок курсу "Складові частини практичного заняття іноземної мови"
Наступна діяльність - форум "Новини", підписка на який примусова для всіх учасників курсу. Тьютор використовує дану діяльність для оголошень, розсилка яких вібдувається автоматично.
Далі на курсі присутня інформація про тьютора. Вона подана у діяльності Сторінка і містить коротку біографічну довідку, фотографію та контактні дані тьютора курсу [3].
Загальний форум - діяльність курсу, яка дозволяє вести асинхронні дискусії як серед учасників курсу, так і з тьютором. У загальному форумі учасники задають питання та відповідають на питання інших щодо проблемних моментві курсу, або інформації, яка потрібна, але, на думку учасників, не подана на курсі.
Курс містить такаож багато відеоінструкцій, використання яких значно полегшує роботу тьютора і власне робить електронний курс асинхронним до виконання [4]. Пізніше ми розглянемо також інші діяльності, які сприяють асинхронізації курсу.
Рис. 2 Приклад відеоінструкції, яка подана на курсі
Загалом курс складається з восьми модулів, назви яких наступні: Запрошуємо на курс; І Заняття - як частина навчально-виховного процесу; ІІ підготовчий етап (Preparation); III Презентаційний етап (Presentation); IV Етап застосування на практиці (Practice); V Етап перевірки рівня засвоєння знань (Production); VI Типи взаємодії між здобувачами освіти; VII Завершення [5].
Електронний журнал оцінок налаштований таким чином, що виконавши найважливіші завдання курсу учасник має отримати мінімум 60 балів і тоді курс вважається пройденим.
Кожен модуль курсу містить свої завдання, більшість з яких дозволяє залишити фідбек. Так, модуль І Заняття - як частина навчально-виховного процесу, містить Опитування, мета якого - дізнатися яку мету учасники переслідують після закінчення курсу. Наступна діяльність під назвою "Що таке практичне заняття?" подана у вигляді уроку із обов'язковими контрольними питаннями. Даний урок складається із 8 сторінок та набору переходів між ними (Далі, Назад, До змісту, До контрольних питань).
Тестування у модулях містить різноманітну кількість типів питань: на відповідність; множинний вибір (обрати одне вірне рішення, обрати декілька вірних відповідей); Правильно/Неправильно; Есе; Коротка відповідь; Перетягування у текст; Перетягування на малюнок тощо.
Рис. 3 Приклад питання (множинний вибір із декількома правильними відповідями) у модулі 1
Інші модулі, окрім вищенаведених діяльностей, містять також презентації, посилання на зовнішні ресурси, форум типу "Дайте відповідь на питання" або "Створіть дискусію".
Рис. 4 Приклад списку діяльностей на курсі
Варто відзначити також систему повідомлень, якими можуть користуватися всі учасники курсу Moodle. Листи можуть відправлятися як окремим аккаунтам, так і групам користувачів.
Таким чином, вважаємо доцільним використання електронних курсів на LMS Moodle з метою підвищення кваліфікації викладачів. До переваг використання електронних курсів ми відносимо: легкість налаштування, можливість отримання фідбеку, використання у будь-який час та будь де, підтримка українського інтерфейсу та ін.
До перспектив подальших досліджень відносимо використання LMS Moodle з метою підвищення кваліфікації у сфері діджиталізації морської освіти.
Список використаних джерел
- Шерман М.І. Створення електронного курсу "Морська англійська мова за професійним спрямуванням на платформі Moodle" / М.І. Шерман, С.А. Волошинов, А.Ю. Юрженко – К.: КНУБА, 2018. – С.3-4.
- Юрженко А.Ю. Використання інтернет-ресурсів для впровадження комунікативного підходу у підготовці до занять англійської мови / А.Ю. Юрженко // міжвузівська науково-практичнаконференція: «Використання комунікативно-орієнтованого підходу при вивченні лексики з метою систематизації знань, організації рефлексії пізнавальної діяльності студентів» на базі Херсонської державної морської академії. – 2012. – С. 20-22.
- Кухаренко В.М. Навчальний процес у масовому відкритому дистанційному курсі / В.М. Кухаренко //Теорія і практика управління соціальними системами. – № 1. – 2012. – С. 40-50.
- Юрженко А.Ю. Способи введення лексичних одиниць на етапi Presentation / А.Ю. Юрженко// III Всеукраїнська заочна науково-практична конференцiя «НОВIТНI ТЕНДЕНЦIЇ НАВЧАННЯ IНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСIЙНИМ CПРЯМУВАННЯМ» на базi ХДМА.
- Дягилева О.С. Cистема формування англомовної компетентності майбутніх фахівців морської справи на базі LMS MOODLE// О.С. Дягилева, А.Ю. Юрженко// НВВ КЗ СОІППО. - 2019.