Стьопкін В.В.
Український державний університет науки і технологій
Досвід
індивідуального впровадження і використання LMS Moodle
У теперішній час розвиток інформаційних
технологій дозволив забезпечити масовий доступ студентам до систем
дистанційного навчання. Актуальними на даний час є такі платформи як Google Classroom та Office 365, які повною мірою
розкривають себе у корпоративному доступі чи при придбанні ліцензій. Якщо брати
систему керування навчанням LMS Moodle [1, 2], то вона є досить потужною за
рахунок відкритого коду, а її доробка – це індивідуальне питання кожного
викладача, який повинен володіти навичками HTML, PHP, CSS, MySQL, JS. Звісно стає актуальним питання щодо
впровадження даних технологій в організацію навчального процесу з позиції ЗВО
або викладача окремо. Основним призначенням Moodle – є повноцінна
організація навчального процесу в тісному взаємозв’язку викладача зі студентом.
Досвід індивідуального використання LMS Moodle [3], на протязі вже 3 років, у якості системи
дистанційного навчання при викладанні власних курсів показав себе з позитивної
сторони. На рис.1. наведений спосіб подачі матеріалу одного з модулів студентам.
Рис.1. Спосіб подачі матеріалу одного з модулів студентам
Основною перевагою було те, що LMS Moodle має
відкритий код з розповсюдженням за умовно-безкоштовною ліцензією GNU General Public License.
Структура власних курсів формувалась відповідно до організації навчального
процесі у ЗВО за місцем роботи. Навчальна дисципліна розділялась на окремі
модулі, а робота студента оцінювалась у кінці кожного модуля за видами робіт та
формами контролю відповідно до оприлюдненого графіку у вигляді силабусу
навчальної дисципліни. Особливу увагу заслуговує диференційована система оцінки
знань студентів LMS Moodle з обмеженням переходу студента на наступний крок
навчання без засвоєння попереднього, що значно полегшує навантаження на
викладача.
Хотілося б відмітити можливості LMS Moodle у загальному вигляді:
- середовище є єдиним цілим до складу
якого, наприклад можуть входити елементи популярного відеозв’язку при
встановленні відповідних плагінів (zoom, meet,
skype)
і особливу увагу заслуговує big
blue
button;
- проведення навчання з великою
кількістю осіб;
- зниження витрат на проведення навчання
без оренди приміщень, поїздок до місця роботи як студентам так і викладачам.
Викладач та студент тут взаємодіють у
віртуальному просторі, причому фізично знаходячись за своїми комп’ютерами у
віддалених один від іншого місцях із забезпеченням зворотних зв’язків. В
учасників навчального процесу є інтерактивні можливості: завантаження
навчальних матеріалів з віртуального середовища за допомогою Web-браузера; спілкування та
обговорення матеріалів з викладачем та іншими студентами у чаті або на форумі;
оновлення матеріалів в режимі реального часу.
При проєктуванні власного курсу
використовувався наступний набір елементів за видами діяльності: «Анкета»,
«Глосарій», «Завдання», «Тест», «Форум», «Чат», «Big Blue Button BN» та ресурси: «URL веб-посилання», «Книга», «Напис»,
«Сторінка», «Файл». Модуль «Анкета» використовувалась для опитування студентів
щодо задоволеності даним курсом. Модуль «Завдання» використовувався для видачі
завдання, їх збирання та оцінювання з можливістю аналізу відгуків. Модуль «Чат»
використовувався для спілкування з учасниками процесу в реальному часі. Модуль «Форум»
використовувався як засіб спілкування тривалого часу. Модуль «Big Blue Button BN» використовувався для створення та
планування веб-конференцій. Модуль «Тест» використовувався для тестування
студентів із використанням різних типів питань: багатоваріантний вибір; вибір
правильного варіанту; коротка відповідь, тощо. Після формування власного курсу
обиралася методика оцінювання – шкала оцінювання та ті елементи дистанційного
курсу, які є складовими елементами підсумкової оцінки. При варіюванні
використаних модулів Moodle
було організоване навчання з відповідністю методів навчання поставленим цілям
та задачам конкретних занять. Студенти починали навчання з рекомендацій по
самостійному вивченню курсу, які відведені окремим курсом «Базовий курс Moodle» з можливістю вільної реєстрації
усім слухачам. Після чого студент ознайомлювався з «Планом роботи на модуль» та
приступав до виконання практичної складової з наступним контролем. Після
вивчення модулю студент проходив контроль, який реалізований модулем Moodle «Тест»
з трьома рівнями складності «Н – низький», «С – середній» та «В – високий».
Досвід використання
LMS Moodle звісно показав як її
переваги так і незначні недоліки. До переваг віднесено простоту засвоєння та
можливість автоматизованого контролю навчальної діяльності студентів. До
незначних недоліків віднесено те, що все ж таки
LMS Moodle – це система керування
окремими курсами, а не система навчання в цілому.
Список використаних джерел
1. Moodle. Офіційний сайт Moodle
[Електронний ресурс] / Moodle // Moodle. – 2022. – Режим доступу до ресурсу: https://moodle.org/.
2. Moodle. Ресурс української спільноти
користувачів Moodle [Електронний ресурс] / Moodle // Moodle. – 2022. – Режим
доступу до ресурсу: https://moodle.org/course/view.php?id=17228.
3. Стьопкін В.
В. Система дистанційного навчання Moodle [Електронний ресурс] / В. В. Стьопкін
// Moodle. – 2019-2022. – Режим доступу до ресурсу: https://moodle.megaworld.top/.