1Садовниченко Ю.О., 2Пастухова Н.Л.
1Харківський національний медичний університет
2ДУ «Інститут харчової біотехнології та геноміки НАН України»
Формувальне
оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої медичної освіти у
дистанційному курсі «Медична біологія»
Формувальне оцінювання є одним з
ключових інструментів сучасного педагогічного процесу, який дозволяє
відстежувати прогрес здобувачів освіти з певного предмету та вчасно його
корегувати. Найбільш важливими умовами ефективності формувального оцінювання є
виконання здобувачем такого самого типу завдань, який використовуватиметься під
час сумативного оцінювання, відсутність оцінювання за бальною шкалою або мала
питома вага оцінок, отриманих за виконання таких завдань, а також
інтерактивність формувального оцінювання, тобто миттєве надання зворотного
зв’язку від викладача. Академія Moodle пропонує використовувати чотири
типи завдань задля формувального оцінювання: завдання, які не потребують
відправки, завдання з надсиланням тексту або файлу та групові завдання з
експертною перевіркою. Однак запропоновані типи завдань не завжди дають можливість
отримати миттєвий зворотний зв’язок або потребують значних зусиль викладача для
перевірки, отже не повністю відповідають усім вимогам формувального оцінювання.
Крім того, їх застосування у навчальному процесі з різних дисциплін обмежене через
неможливість організації групових форм навчання. Метою роботи було впровадження
формувального оцінювання у дистанційному курсі з медичної біології для
студентів 1 курсу медичних спеціальностей закладів вищої освіти ІІІ–IV рівнів акредитації.
Медична біологія є пропедевтичною
дисципліною, яка передбачає вивчення основ молекулярної та клітинної біології,
генетики людини та біології індивідуального розвитку, медичної паразитології. Зважаючи
на різноманітність навчального матеріалу, цей предмет потребує застосування
різних інструментів формувального оцінювання. У якості універсальних у Moodle нами були розглянуті такі види діяльності як тестові завдання різних типів
з коментарями і до правильних, і до неправильних відповідей, а також завдання у
форматі H5P, зокрема Drag and Drop, Drag the Word, Fill in the Blank тощо. Однак вони дозволяють здебільшого здійснити формувальне оцінювання засвоєння
основних понять курсу та розв’язання елементарних задач. Для перевірки сформованості
навичок розв’язання складніших задач з молекулярної біології та генетики нами
були застосовані завдання з відкритими відповідями типу Cloze, які дозволяють обом
суб’єктам освітнього процесу відслідкувати покроково роботу здобувача, а також
надсилання файлів-відповідей.
Таким чином, LMS Moodle надає певні можливості для формувального оцінювання прогресу здобувача з
медичної біології, однак забезпечення його ефективності потребує підключення
додаткових плагінів або зовнішніх ресурсів.