Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія (м. Харків)
Візуалізація уроку чи як підвищити наочність дистанційного проведення лекції
Наочність є головним шляхом швидшого сприймання та розуміння змісту інформації. Всі ми знаємо про важливу роль наочності як одного із головних принципів дидактики у підготовці майбутніх фахівців насамперед під час сучасного розвитку інноваційних технологій та широкого залучення дистанційного навчання. Навчання встає більш формалізованим, чітко структурованим та підвищується його змістовність. Все це є результатом вибудовування навчального каналу між учасниками навчального процесу, за яким на сьогодні досягається отримання важливої навчального матеріалу. При цьому, вагоміша роль в наочності приділяється саме візуальній інформації поряд з наявними: аудіальною, кінестетичною та мовною. Фізіологічно людині простіше сприймати інформацію візуально, бо вона є своєрідним нашим "дихання" в інформаційному навколишньому просторі. Ми не помічаємо як дихаємо, так само відбувається і сприйняттям навколишнього оточення - споглядаючи його ми все бачимо та сприймаємо. Але в такому випадку, в ході навколишнього візуального сприйняття, варто підкреслити увагу саме на тому, що ми не все запам'ятовуємо та самостійно вирішуємо, що потрібно зберегти в довгостроковій нашій пам'яті.
Візуалізація - це важливий інформаційний напрям, один із видів наочності, який характеризується високими показниками досягнення проінформованості шляхом впливу на найбільш залучений вид чуття - зір. Завдяки зору ми можемо отримувати до 90% відсотків інформації про навколишній світ та його не врахування при проведенні дистанційних занять є грубою помилкою. Саме в дистанційному навчанні потрібно здійснювати найбільшу кількість залучення візуалізації та різних її проявів. Не достатньо сьогодні прочитати класичну лекцію здобувачам в монологічному виконанні в дистанційному форматі. Це заняття потрібно "підкріпити" великою кількістю наочного матеріалу.
Саме візуалізація є тим необхідним
компонентом сучасного навчального процесу, який надає прослуханому
навчальному матеріалу вартісної
складової та отриманням важливих знань. При залученні дистанційної підтримки
візуалізація набуває нового розвитку та напрямку залучення. На прикладі
застосування діяльності курсу «Урок» на платформі Moodle можливо презентувати імерсійні
можливості – більш глибшого занурення в змістовну складову навчального
матеріалу.
Використання діяльності курсу «Урок»
формує нове бачення на проведення дистанційних лекцій. Для наповнення цього
модулю потрібно більш системно підійти до навчального матеріалу, який
викладається та врахувати всі особливості для його самостійного опанування
здобувачем. Цей модуль є складною діяльністю, яка повинна враховувати ретельно
продуманий алгоритм гнучкої системи своєрідної відповіді на запити користувачів. Враховуючи долучення здобувачів до ресурсу через смартфон можливо присутність необхідності спрощення матеріалу та представлення посилань на додаткові інтернет-ресурсу.
Модуль "Урок" являти собою унікальне поєднання простоти та широкої функціональності, елементів модулів "сторінка" та "тести", а також інших модулів. Загальна умова до реалізації цього модулю є створення довідкового контенту з різними варіантами та шляхами взаємодії [1]. Сам модуль може бути автономною системою та залучатися як додатковий елемент для перевірки засвоєння матеріалу виступу викладача. Він є сучасною альтернативою традиційним лекціям, особливо в асинхронному навчанні, налаштування гнучкої мережі інтерактивного дистанційного спілкування завдяки програмовності та динамічній адаптивності.
Специфіка організації дистанційного навчання формує нові стратегії та вимоги. Завдяки "лекції" створюється структурування інформації за умов логічного розподілу матеріалу на сторінки із завершеним змістовним елементам[1]. Варто підкреслити тонкощі наявних можливостей модуля "лекція" - питання та переходи. Таким чином в одному модулі досягають перевірка через сформування контрольних питань та організація координації дій в опануванні. Особливе місце займає використання візуалізації в тлі сформованих сторінок, кожна з яких може наповнюватись за бажанням вступника інноваційних підходів - інтерактивного опанування навчального матеріалу. Наприклад, при прослуховуванні доповіді викладача можливе повідомлення доповідачем про обов'язкове долучення здобувачів освіти до відповідного модулю під час самого проведення лекційного заняття. Так слухачі лекції не лише прослуховують навчальний матеріал, а й активно взаємодіють з представленим ресурсом та паралельно відповідають на поставленні питання до структурних одиниць лекційного матеріалу.
Серед головних шляхів підвищення візуалізації дистанційного проведення лекції можливо виділити:
- представлення статичного ілюстративного матеріалу, який доповнює навчальний матеріал та роз'яснює складні особливості розуміння термінів, процесів, подій або інше;
- представлення статистичних даних у вигляді графіків, доповнень до досліджень певних тем, схем та табличних форм;
- представлення прикладів виконанних робіт інших здобувачів освіти;
- представлення відео матеріалу, що доповнює та роз'яснює матеріал (особливо буде корисним представлення підготовлених викладачем відеозаписі до лекційного матеріалу або окремі мінісюжети із запису попередньої лекції);
- представлення посилання на сторонні ресурси, бази даних, хостінги та інше;
- посилання на додаткові інформаційні сайти з теми, ресурси із додатковими завданнями або залученнями.
Всі вище перелічені пункти можливо залучати не тільки для сторінок з текстом, а й до сторінок з питань, що ще більше відкриває можливості до дистанційно інтерактивності зі здобувачами освіти.
Аналізуючи наявні параметри модуля "Урок" можливо з упевненістю підкреслити його широкі можливості у залученні. Це простий у розробці та користуванні модуль платформи Moodle на базі збірки структурованих сторінок з переходами, можливостями оцінювання діяльності учасників та їх активізації насамперед під час прослуховування лекційних занять. При цьому варто дуже обережно та виважено відбирати матеріал, інколи представляти дещо більше змістовного компонента лекційного заняття саме в модулі "Урок", щоб здобувачу було цікаво знаходити своєрідні відмінності у тому, що почув, та тому, що побачив.
Список використаних джерел
- Kc D. (2017). Evaluation of moodle features at kajaani university of applied sciences–case study /D. Kc // Procedia computer science. – №116. – 2017 – P.121-128.
- Kerimbayev N., Nurym N., Akramova А., & Abdykarimova S. Virtual educational environment: interactive communication using LMS Moodle / N. Kerimbayev, Nurym, Akramova А., & А. Abdykarimova. // Virtual educational environment: interactive communication using LM // Education and Information Technologies. – №25(3). – 2020. – P. 1965-1982