Швець Ю.О., Здоровець О.Ф.
Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Організація та проведення конкурсу "Учитель року - 2022. Номінація Інформатика" засобами Moodle
Учитель року — щорічний всеукраїнський конкурс, що проводиться з метою стимулювання участі педагогів у процесах становлення та розвитку ефективної національної системи освіти та популяризації кращих і новітніх педагогічних практик, зростання професійної майстерності вчителів [1].
За розпорядчими документами Міністерства освіти та науки України всеукраїнський конкурс «Учитель року - 2022» (надалі Конкурс) був призначений у номінаціях «Біологія», «Інформатика», «Мистецтво», «Основи правознавства» у два тури: перший - в областях та м. Києві, грудень 2021 року - лютий 2022 року; другий - на загальнодержавному рівні - квітень 2022 року.
Умовами та порядком проведення Конкурсу у першому турі в номінації «Інформатика» було визначено наступні випробування: «Тестування», «Практична робота», «Фрагмент дистанційного уроку», «Методичний практикум», «Урок», «Майстер-клас». На обласному рівні всі ці випробування були розподілені по наступних трьох етапах: відбірково-теоретичний, відбірково-практичний та фінальний. Враховуючи епідемічну ситуацію щодо поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, більшість випробувань було заплановано провести у дистанційному форматі.
Для участі у всеукраїнському конкурсі «Учитель року - 2022. Номінація «Інформатика»» виявили бажання і були зареєстровані 53 вчителя інформатики закладів освіти Запорізької області.
1. Структура та модулі Moodle електронного курсу
Для організації і проведення Конкурсу на сайті
«Всеукраїнський конкурс "Учитель року" в Запорізькій області», який побудовано на LMS Moodle, створено електронний курс «Номінація «Інформатика» УР-2022».
В межах курсу до загальної секції додано три тематичні секції відповідно до етапів проведення Конкурсу та одна секція для додаткових та інструктивних матеріалів.
1.1. До загальної секції за допомогою модулів Moodle «Файл» та «URL (веб-посилання)» додано розпорядчі та інформаційні матеріали, які стосуються умов та термінів проведення першого туру Конкурсу.
За умовами Конкурсу кожен учасник повинен надати до оргкомітету власне фото та інформаційну картку за встановленим форматом. Подача цих документі була організована за допомогою модуля Moodle «База даних». В модулі було створено два поля «Файл».
В передмові модуля надано інструктивні матеріали щодо надсилання інформаційної картки та персонального фото.
Проведення конкурсних випробувань відбірково-теоретичного етапу було організовано шляхом використання модуля діяльності Moodle «Завдання», а надання інформаційних матеріалів за допомогою модулів «Файл» та «URL (веб-посилання)».
1.2. Метою конкурсного випробування «Тестування» була демонстрація конкурсантом/конкурсанткою рівня знаннєвої складової професійної компетентності, а формою проведення - комп'ютерне тестування шляхом розв’язування алгоритмічних задач.
Розв'язування алгоритмічних задач та їх автоматична перевірка на правильність вирішення здійснювалась за допомогою сайту «Юний програміст», який є складовою освітнього простору Запорізького регіону. Контроль самостійності виконання завдань випробування здійснювався відеоспостереженням з боку журі засобом платформи Zoom та записом екрану комп'ютера конкурсанта з наступним його представленням журі.
Деякі налаштування модуля «Завдання» цього випробування представлено на наступних рисунках.
Оцінки до модуля заносилися в ручну, відповідно до протоколу, сформованого системою автоматичної перевірки розв'язків алгоритмічних задач «Юний програміст».
1.3. Метою конкурсного випробування «Практична робота» була перевірка вміння конкурсантів виконувати практичні завдання у межах навчального предмета, а формою проведення - розв’язування комплексних інтегрованих завдань з інформаційних технологій олімпіадного рівня з використанням прикладного програмного забезпечення.
Термін виконання випробування визначався налаштуванням «Доступність» модуля діяльності «Завдання».
Надсилання розв'язок завдань обмежувалась 3-ма файлами з максимальним розміром у 10 Мб та певними їх форматами.
Для безособового оцінювання модуль був налаштований на анонімне подання відповідей.
Для розгляду та оцінювання розв'язок завдань анонімні подання вивантажувались, розміщувались на хмарному ресурсі і надавались членам журі.
Фрагмент файлової системи з вивантаженими розв'язками:
Анонімні розв'язки учасників Конкурсу відповідно до встановлених критеріїв оцінювались кожним членом журі. Отримані оцінки усереднювалися і в ручну заносилися до модуля діяльності, після чого анонімність знімалася.
1.4. Аналогічним чином було організовано проведення Конкурсу на відбірково-практичному та фінальному етапах.
Слід зауважити, що на фінальному етапі конкурсне випробування «Урок» було проведене у очному форматі.
2. Учасники електронного курсу та управління ними
Усі педагоги, що виявляють бажання брати участь у Конкурсі, реєструються самостійно на офіційній сторінці конкурсу сайту МОН України. Організатори першого туру Конкурсу, як правило, отримують у своє розпорядження список учасників у форматі електронної таблиці. Ці обставини надають можливість здійснити групове завантаження всіх учасників до сайту конкурсу з використанням формату CSV і зарахувати їх до певного контингенту (гурт, cohort).
Приклад файлу додавання контингенту: cohort_inf.csv
Заздалегідь у курсі було створено три групи для конкурсантів (відповідно до етапів конкурсу), а також групи для журі та оргкомітету. Журі і представники оргкомітету зараховувались до курсу та до відповідної групи в ручну. Конкурсанти зараховувались до курсу та до групи першого етапу конкурсу способом синхронізації контингенту.
В подальшому, в залежності від отриманих результатів виконання конкурсних випробувань, конкурсанти зараховувались до наступної групи на сторінці курсу «Учасники».
На момент закінчення першого туру Конкурсу перелік груп та їх наповнення виглядало наступним чином:
Розподіл всіх учасників за групами надав можливість керувати доступом конкурсантів до певних секцій курсу і, відповідно, до певних ресурсів курсу.
Налаштування доступом здійснювалось на сторінці редагування параметрів секцій:
В межах електронного курсу всі його учасники мали певні рольові можливості. Конкурсанти мали стандартну роль «student», члени журі - «teacher» (можливість оцінювати роботи конкурсантів), представник оргкомітету - «editingteacher» (можливість додавання та редагування ресурсів курсу).
3. Журнал оцінок електронного курсу
З метою упорядкування відстеження результатів відбіркових випробувань та формування поетапних протоколів проходження Конкурсу в журналі оцінок курсу було створено три розділи, відповідно до етапів туру. До кожного розділу були віднесені відповідні елементи оцінювання - оцінки модулів діяльності Moodle. На наступному рисунку показано фрагмент журналу оцінок.
Умовами проведення першого туру Конкурсу для кожного випробування були визначені критерії та значення балів оцінювання. Підсумкова оцінка як кожного розділу, так всього курсу розраховувалася як сума оцінок (балів).
Робочі протоколи проходження Конкурсу формувались експортом оцінок з журналу оцінок.
Обговорені та затверджені протоколи етапів першого туру Конкурсу представлялися для огляду всім учасника електронного курсу у відповідних секціях.
4. Комунікація учасників електронного курсу
Під час проведення Конкурсу комунікація між учасниками Конкурсу в основному здійснювалася стандартними засобами Moodle, а саме:
- форум новин та оголошень загальної секції курсу
- масове розсилання повідомлень зі сторінки «Учасники»
- індивідуальні повідомлення.
Організація та проведення Конкурсу здійснювалася за допомогою Moodle версії 3.11.4.
Список використаних джерел
- Всеукраїнський конкурс «Учитель року». URL: https://cutt.ly/DNlfyZG (дата звернення: 28.11.2022).