Бігун М.І.
Івано-Франківський обласний інститут післядипломної пелагогічної освіти
Дослідження можливостей використання Н5Р у дистанційних курсах LMS Moodle
Проблема використання Н5Р у дистанційних курсах LMS Moodle не нова і активно обговорювалася кілька років тому, у тому числі, і на конференціях MoodleMoot Ukraine [1, 2]. Ця безкоштовна платформа з відкритим вихідним кодом на основі JavaScript для створення та обміну інтерактивного вмісту HTML5 дозволяє вирішувати проблему інтерактивності дистанційних курсів без залучення сторонніх хмарних цифрових інструментів, а генерувати потрібні інтерактивні компоненти безпосередньо у середовищі Moodle. Платформа дозволяє створювати більше сорока різних видів інтерактивного контенту на основі готових шаблонів, від найпростіших, до таких складних конструкцій як, наприклад, "Interactive Book", багатокомпонентний інтерактивний аналог стандартного виду діяльності LMS Moodle "Урок", чи інтерактивне відео.
Інтеграція Н5Р у різних версіях LMS Moodle
Використання інтерактивних компонентів Н5Р у дистанційних курсах Moodle стало можливим після розробки додаткового модуля Interactive Content – H5P, який можна завантажити із Moodle plugins directory для будь якої версії Moodle, починаючи з 2.5. Десь до 2020 року використання цього плагіна було єдиним засобом використання технології при розробці дистанційних курсів. У нових версіях LMS Moodle, зокрема, 3,10, 4,0, Н5Р уже входить до стандартного набору видів діяльності і не потребує додаткових модулів.
Однак, слід зазначити, що формування і налаштування виду діяльності "Інтерактивний контент Н5Р" у старих і нових версіях LMS Moodle далеко не тотожні процедури.
Установлення модуля Interactive Content – H5P додає новий елемент "Interactive Content" до переліку видів діяльності, доступних після виконання команди Додати діяльність або ресурс, тобто передбачає його використання у ролі самостійного компонента ДК з усіма атрибутами, притаманними для Видів діяльності Moodle, зокрема, Оцінка, Обмеження доступності, Виконання діяльності тощо. Але найважливіше, що сторінка налаштування цього виду діяльності уже містить вбудований редактор Н5Р, що дозволяє формувати інтерактивний контент безпосередньо в рамках дистанційного курсу, не звертаючись до сторонніх ресурсів чи інструментів.
Розробнику дистанційного курсу достатньо тільки обрати потрібний шаблон із запропонованих понад сорока і наповнити його своїм навчальним змістом (правда, попередньо ці шаблони необхідно завантажити, відповідні кнопки доступні у вікні редактора). Наступні кроки передбачають необхідне налаштування оцінки, кількості спроб, відображення інтерактивного контенту та інші стандартні налаштування, характерні для всіх видів діяльності. Таким чином весь процес створення інтерактвного контенту "з нуля" відбувається в одній вкладці налаштувань.
Штатний для нових версій LMS Moodle вид діяльності "Н5Р" не має вбудованого редактора на сторінці налаштувань, а вимагає завантаження готового файла .h5p.
Джерелом контенту у цьому випадку можуть бути лише сторонні ресурси, наприклад, створені за допомогою сервісу https://h5p.org/ чи https://h5p.com/. Як варіант, можуть бути викорастані компоненти, згенеровані за допомогою модуля Interactive Content – H5P, про який ішла мова вище, - будь які об'єкти Н5Р мають можливість збереження у вигляді пакета та генерації коду вставки, що дає можливість їх подальшого використання в інших ресурсах.
Інтерактивний контент Н5Р як окремий оцінюваний вид діяльності
Інтеграція Н5Р в LMS Moodle у статусі окремого виду діяльності максимального сприяє використанню цього інтерактивного контенту для створення оцінюваних структурних елементів дистанційного курсу. Гнучкі налаштування оцінки у самій LMS, а також не менш ефективні засоби оцінювання, реалізовані в окремих компонентах Н5Р, які у повному обсязі автоматично передаються при оцінювання створеного завдання, дозволяють забезпечити належну точність процесу оцінювання у автоматичному режимі. У цьому плані перевага над використанням інтерактивних освітніх цифрових ресурсів зі сторонніх сервісів очевидна. Більшість таких сторонніх інтерактивних компонентів можна без особливих проблем інтегрувати в будь який вид діяльності чи ресурс LMS Moodle, який формується у вигляді html-документа, через вставку коду [3]. Але, якщо виконання оцінюється, то оцінка не передається в дистанційний курс, а зберігається на сайті - джерелі ресурсу, і потребує ручного оцінювання. Єдина можливість інтеграції стороннього інтерактивного ресурсу в ДК Moodle з передачею оцінок може бути реалізована через вид діяльності SCORM-пакет, але цю технологію підтримує єдиний із популярних освітніх хмарних сервісів LearningApps.
Як приклад, наведемо фрагмент дистанційного курсу (у додатку), в якому одне й те саме завдання реалізоване трьома різними способами: вставка коду зовнішнього ресурсу при формуванні виду діяльності Завдання, створення виду діяльності SCORM-пакет і вид діяльності Interactive Content.
Різниця найбільш відчутна при перегляді Журналу оцінок:
Завдання очікує ручної перевірки, оцінки відсутні, у SCORM-пакета усі оцінки тільки максимальні - фіксується тільки факт успішного завершення виконання вправи, Н5Р демонструє диференційовану оцінку, автоматично отриману при виконанні завдання студентом із врахуванням чинних налаштувань кількості спроб та самого оцінювання вказаного виду діяльності.
Таким чином, попри те, що окремі сучасні сервіси для створення інтерактивного навчального контенту, можливо, й більш комфортні в роботі, ніж редактор Н5Р-компонентів, у структурі ДК LMS Moodle саме Н5Р забезпечує максимальну якість процесу оцінювання.
Інтеграція інтерактивного контенту в гіпертекстові структурні елементи дистанційного курсу
Далеко не завжди інтерактивний контент у дистанційному курсі виконує контрольні функції і вимагає оцінювання. Доволі часто інтерактивні елементи можуть мати ілюстративний характер, або використовуватися у тренувальному режимі для формування навичок, тощо. У цьому випадку більш доречним виглядає включення інтерактивних Н5Р-компонетів безпосередньо в структуру html-документів інших структурних елементів дистанційного курсу, ресурсів чи видів діяльності, ніж відокремлених ізольованих Interactive Content.
Такі можливості передбачені і можуть бути реалізовані двома способами, причому як у "старих", так і "нових" версіях LMS Moodle.
Найпростіший варіант - використання коду вставки, який генерується кожним завершеним повнофункціональним компонентом Н5Р незалежно від його походження. У нових версіях такий контент мусить бути згенерований на зовнішніх сервісах, найпростіший варіант - сайт https://h5p.com/, правда він безкоштовний лише на 45 днів ознайомлювального періоду. Друга можливість передбачена на панелі інструментів вбудованого Редактора HTML Atto у вигляді окремої кнопки для вставки вмісту. Як і вид діяльності "Н5Р", вставка об'єкта за допомогою кнопки вимагає завантаження готового файла .h5p.
У старих версіях Moodle інтерактивний контент, як ми бачили вище, може бути згенерований безпосередньо в дистанційному курсі за посередництвом модуля Interactive Content – H5P. Такі компоненти так само генерують код вставки, але скористатися ним для інтеграції інтерактивних компонентів до інших html-ресурсів дистанційного курсу не вдасться, оскільки він генерується із помилкою:
Тому, як і для нових версій, вирішення проблеми виходить на зовнішні сервіси формування Н5Р-контенту.
Кнопка вставки Н5Р для вбудованих редакторів HTML старих версій не передбачена, проте її легко додати за допомогою додаткового модуля H5P button plugin for TinyMCE editor. Працює вона аналогічно до "штатної" кнопки для нових версій, вимагає готового файла пакета .h5p. Створення таких файлів може бути забезпечене за допомогою згаданого вище плагіна Interactive Content – H5P. На відміну від помилкового коду вставки, збереження створених за його допомогою інтерактивних компонентів у вигляді файлів пакета відбувається коректно, і використовувати такі файли можна без будь яких обмежень. Як варіант практичної реалізації можна запропонувати наступне: прихований ДК або якась його прихована секція, де інтерактивні компоненти формуються у вигляді окремих видів діяльності Interactive Content, на їх основі формуються відповідні файли пакети, які вже далі вбудовуються в інші структурні елементи ДК. Важливо для цих прихованих компонентів забезпечити налаштування "Без оцінки", щоб не засмічувати Журнал оцінок.
На завершення можемо констатувати, що інтерактивний контент H5P на даний час уже не є стороннім ресурсом для дистанційних курсів LMS Moodle. Ми маємо достатній інструментарій для ефективного використання компонентів H5P як для формування оцінюваних видів діяльності, так і їх інтеграції в стандартні види діяльності та ресурси системи керування навчанням Moodle.
Список використаних джерел
- O. O. Христенко, O. A. Щербина. H5P новий засіб створення інтерактивного навчального контенту// Четверта міжнародна науково-практична конференція "Moodle-Moot Ukraine 2016. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle". - URL: https://2016.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=104.
- Кузьменко А.В. Використання плагіну H5P в LCMS Moodle для оцінювання успішності учнів загальноосвітніх закладів// П'ята міжнародна науково-практична конференція "Moodle-Moot Ukraine 2017. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle". - URL: https://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=101.
- Бігун М. І. Інтеграція Moodle із сторонніми хмарними цифровими інструментами //Дев'ята міжнародна науково-практична конференція "Moodle-Moot Ukraine 2021. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle". - URL: https://2021.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=5.