Кочкодан
О.Д.
Національний університет біоресурсів і природокористування України
ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОННОГО НАВЧАННЯ MOODLE ДЛЯ ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ У ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
З дистанційним навчанням у вищій школі пов’язана нова організація навчального процесу. Новітні інформаційні технології передбачають використання
у навчально-виховному процесі сучасних електронних засобів навчання, зокрема інтернет-ресурсів,
комп’ютерних та мультимедійних технологій. Впровадження сучасних технологій
забезпечує активний пізнавальний процес, роботу з різними джерелами інформації,
сприяє активізації навчального процесу та ефективному опануванню навчального
матеріалу. Впровадження
інформаційних технологій навчання є пріоритетним напрямом реформування
вітчизняної системи вищої освіти [1].
Інформаційні технології дають змогу забезпечити студентів
електронними навчальними ресурсами для самостійної роботи та самоконтролю,
викладачу - реалізувати індивідуальний підхід до кожного студента. Програмні
засоби мультимедійних технологій дають змогу імітувати складні процеси та
ситуації. Такі технології можна використати під час проведення лекцій,
практичних та лабораторних робіт, для забезпечення самостійного опрацювання навчального
матеріалу.
В Національному
університеті біоресурсів і природокористування України на базі платформи дистанційного навчання Moodle викладачі мають можливість
самостійно створювати дистанційні електронні курси з навчальних дисциплін.
Використовуючи такі курси, студенти мають можливість дистанційно, через інтернет,
ознайомлюватися з навчальним матеріалом, виконувати завдання та відправляти їх
на перевірку викладачу. Електронні навчальні курси з дисципліни розміщуються на
інформаційному порталі університету.
Нами розроблено
електронний навчальний курс з вивчення дисципліни «Загальна та неорганічна хімія». Навчально-методичні матеріали електронного
навчального курсу структуровані за такою схемою:
І. Загальна інформація про курс.
ІІ. Зміст модулів.
ІІІ. Підсумкова атестація.
Загальна інформація про курс містить робочу програму, календарний план,
глосарій, друковані та інтернет-джерела. Весь матеріал
дисципліни розділено на модулі. Зміст
модуля включає такі матеріали:
1. Теоретичний навчальний матеріал.
2. Лабораторні (практичні, семінарські) роботи.
3. Завдання для самостійної роботи.
4. Модульний контроль.
Теоретичний навчальний матеріал містить структуровані лекційні матеріали,
презентації лекцій та контрольні запитання до лекцій. До кожної
лабораторної (практичної, семінарської)
та самостійної роботи сформульовано мету та завдання, необхідні для
засвоєння теми, надано методичні рекомендації для їх виконання, список
індивідуальних завдань. Викладач вказує, які засоби необхідно використати для
виконання самостійної роботи. Це може бути стандартне або спеціальне програмне
забезпечення, просто конспект і ручка, спеціальне обладнання тощо.
Для виконання
завдань самостійної роботи передбачено різні варіанти подання результатів:
графіки, діаграми, порівняльні таблиці, презентації, завдання з відповіддю у
вигляді тесту тощо. Викладачу обов’язково потрібно вказати критерії оцінювання
кожного елемента завдання та кількість балів за нього.
Виконані
завдання студенти мають можливість надсилати викладачеві в електронній формі.
Бали викладач виставляє в електронний журнал.
Для модульного
контролю створено тестові завдання різних типів: на визначення відповідності,
встановлення правильної послідовності, з вибором однієї правильної відповіді та
з множинним вибором, завдання відкритого типу, на отримання числової відповіді
тощо. Кожен модуль містить тест для
самоконтролю, контрольні запитання та контрольний тест.
В підсумковій атестації містяться контрольні запитання і завдання для
підготовки студентів до заліку та іспиту, а також підсумковий тест. Він
створюється з використанням технологічної матриці, за якою визначається
кількість тестових завдань з різних тем. Результати оформляються у вигляді
атестаційної відомості.
Електронний навчальний курс відрізняється від звичайних електронних
навчальних посібників тим, що навчально-методичні матеріали в ньому чітко
структуровані. Протягом всього часу вивчення дисципліни існує активна взаємодія
викладача і студентів та контроль виконання всіх видів навчальних завдань.
Електронний навчальний курс має бути сертифікований, а саме пройти три
експертизи: структурно-функціональну, змістовно-наукову та методичну [2].
Використання електронних навчальних курсів з дисципліни не зменшує, а
розширює і оновлює роль викладача, який повинен координувати навчальний процес,
постійно вдосконалювати курси, що викладаються ним, підвищувати творчу
активність і кваліфікацію відповідно до нововведень та інновацій. Позитивний
вплив на студента полягає в підвищенні його творчого та інтелектуального
потенціалу за рахунок самоорганізації, прагнення до знань, уміння користуватися
комп’ютерною технікою тощо.
З іншої сторони, важливим моментом при такій формі навчання є
забезпечення та дотримання того, щоб студент самостійно, без сторонньої
допомоги, виконував всі необхідні завдання, контрольні роботи, тести тощо. Тільки
при дотриманні цих вимог така форма навчання буде ефективною, даватиме
очікуваний результат.
Електронні курси з хімії можуть бути використані для навчання студентів
денної, заочної, дистанційної форми навчання. Використання
дистанційних технологій сприяє індивідуалізації процесу навчання, спонукає
студентів до самостійної роботи, формує в них інформаційну культуру.
Обираючи
оптимальні для процесу навчання технології, викладачу слід враховувати багато
чинників, зокрема, специфіку навчального закладу, завдання й особливості
навчальної дисципліни та ін. Електронні курси будуть ефективними за умов
гармонійного поєднання в процесі навчання технологій дистанційного навчання та
підготовки студентів до їх реалізації, навчально-методичного забезпечення,
використання методів навчання, спрямованих на активізацію пізнавальної
діяльності студентів, розвиток їх творчих здібностей.
Список використаних джерел
- Концепція Державної програми
розвитку освіти на 2006-2010 роки / К.: Вища школа, 2006, № 3. – С.114-119.
- Морзе Н.В.
Положення про електронний навчальний курс / Морзе Н.В., Глазунова О.Г. – К.:
НАУ, 2008. – 33 с.