Кочкодан
О.Д.
Національний університет біоресурсів і природокористування України
КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ В ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННІ НА БАЗІ
ПЛАТФОРМИ MOODLE
Використання електронних
технологій у навчальному процесі вищого навчального закладу вносить зміни в
елементи традиційної системи освіти. Перш за все – у методику викладання всіх
дисциплін. Такі технології навчання дають змогу забезпечити студентів
електронними навчальними ресурсами для самостійного опрацювання, завданнями для
самостійного виконання, реалізувати індивідуальний підхід до кожного студента
тощо. Доступність інформації сприяє розвитку умінь співставлення, синтезу,
аналізу та ін. Використання електронних технологій змінює методику проведення
аудиторних занять, організації навчальної роботи студентів та контролю її
виконання.
Для ефективного використання електронних технологій
у навчальному процесі потрібен системний підхід, який забезпечує вирішення
завдань із технічним, програмним, навчально-методичним, кадровим,
нормативно-правовим забезпеченням, управлінням процесом навчання та розвитком технологій.
Нами створено електронні курси з хімії на базі платформи дистанційного навчання Moodle. Вона
відповідає всім основним критеріям, що висуваються до систем електронного
навчання [1],
зокрема:
- функціональність
– наявність набору функцій різного рівня, наприклад, управління курсами та
навчальними групами, аналіз активності студентів тощо;
-надійність –
зручність управління навчанням, простота оновлення контенту;
-наявність
вбудованих засобів розробки та редагування навчального
контенту;
-наявність системи
перевірки та оцінювання знань студентів у режимі он-лайн (тести, завдання,
контроль активності на форумах);
Застосування
системи Moodle
у
навчальному процесі дає можливість викладачу мати зокрема :
- зручний
інструмент для обліку та контролю навчальної діяльності студентів;
-встановлювати
потрібні терміни виконання студентами завдань;
-використовувати
текстові, графічні, аудіо- та відео-матеріали при організації навчального
процесу;
-швидко і зручно
змінювати, розширювати, доповнювати та корегувати навчально-методичні матеріали
дисципліни;
-організовувати
комп’ютерне тестування контролю знань студентів;
-мати
автоматизовану систему рейтингового оцінювання самостійної роботи студентів
тощо.
Основною формою
контролю знань у дистанційному навчанні є тестування. Застосування системи Moodle у
навчальному процесі дає можливість викладачу мати зручний інструмент для обліку
та контролю навчальної діяльності студентів. В електронному навчальному курсі з
дисципліни створюється банк тестових завдань за категоріями складності. Всі
тестові завдання поділені на категорії: „прості”, „середньої складності”,
„складні”. До категорії „простих” відносяться завдання на знання, розуміння,
застосування за класифікацією таксономії Б. Блума. До категорії „складних” –
завдання на синтез, аналіз, оцінювання.
Для контролю
студентів в електронному курсі з хімії нами створено тестові завдання таких
типів:
1) закриті
тестові завдання, коли пропонуються варіанти відповідей - це завдання з вибором
однієї правильної відповіді або з можливістю множинного вибору;
2) завдання
відкритої форми, в яких немає готових відповідей;
3) завдання на
відповідність, в яких необхідно відповідність між елементами завдання подати у
вигляді правильної комбінації цифр і букв;
4) завдання на
визначення правильної послідовності виконання тих чи інших дій;
5) завдання на
отримання чисельної відповіді.
Система
електронного навчання Moodle
надає користувачу багато функцій, що полегшують опрацювання результатів
тестування. Можна задати шкалу оцінювання, існує механізм напівавтоматичного
перерахування результатів. У системі підтримуються розвинені засоби
статистичного аналізу результатів тестування та складності окремих тестових
питань.
Для виконання контрольних
завдань передбачені різні варіанти надання результатів: графіки, діаграми,
порівняльні таблиці, презентації, завдання з відповіддю у вигляді тесту тощо.
Викладач
обов'язково вказує критерії оцінювання кожного елемента завдання і кількість
балів за його виконання. Виконані завдання студенти мають можливість посилати
викладачеві в електронній формі. Бали викладач виставляє в електронний журнал.
Під час
підготовки тестових завдань важливе значення має правильний вибір типу завдань,
які будуть використовуватися при перевірці знань.
Так, при
вивченні хімії з теми «Електролітична дисоціація» можна запропонувати тести
наступних типів:
І. Тести з
вільним складанням відповіді (відкриті завдання). Вони можуть мати вигляд
твердження, виразу, пропозиції, в яких є пропуски і студент повинен вписати
слова, позначення, цифри або формули (завдання на доповнення або перелік).
Наприклад:
1. Процес
розпаду молекул електролітів на йони під впливом полярних молекул розчинника
або при розплавленні називають ...
2. Електроліти,
які дисоціюють у водних розчинах з утворенням аніонів ОН-, називають
...
3. Ступінь
електролітичної дисоціації розраховують за формулою...
ІІ. Тести з
наданими відповідями (закриті завдання). Бувають одновибіркові і з множинним
вибором. Наприклад:
1. Ступінь
дисоціації ацетатної кислоти зростає у випадку: а) додавання натрій гідроксиду;
б) додавання натрій ацетату; в) нагрівання розчину; г) охолодження розчину.
2. У водному
розчині ступінчасто дисоціюють електроліти (записати формули): а) сульфітна
кислота; б) хром(ІІІ) сульфат; в) кальцій гідроксид; г) калій дигідрогенфосфат.
ІІІ. Тести на
відновлення послідовності. Складаються з питання або умови задачі та переліку
елементів відповіді, які студент повинен розташувати в чітко визначеній
послідовності. Наприклад:
1. Розташуйте в
порядку зростання сили електроліти: гідроксиди натрію, амонію, алюмінію,
феруму(ІІ).
2. Запишіть
формули і розташуйте електроліти в порядку зростання кількості ступенів
дисоціації: титан(IV) гідроксид; дифосфатна кислота, хром(ІІІ) гідроксид;
купрум(ІІ) гідроксосульфіт.
ІV. Тести з
вибірково-впорядкованими завданнями. Складаються з питання або умови задачі та
переліку елементів відповіді, з яких студент повинен вибрати правильні і
розташувати їх в чітко визначеній послідовності. Наприклад:
1. Встановити
відповідність між силою електроліту та прикладом сполуки.
2. Встановити
відповідність між електролітом та кількістю ступенів його дисоціації.
3. Встановити
відповідність між типом електроліту та сполуками, що належать до цього типу.
4. Встановити
відповідність між типом дисоціації та сполуками, що дисоціюють за цим типом.
Систематичний
контроль дає повну інформацію про якісний рівень навчального процесу. Він повинен
здійснюватися за двома взаємопов'язаними напрямками: вдосконалення
педагогічного контролю за результатами роботи та розвиток самоконтролю
студентів в процесі вивчення ними дисципліни. Практика показує, що контроль
відіграє важливу роль у підвищенні ефективності навчання.
Список використаних джерел
- Cистема електронного
навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В.
Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю.В. Триуса. –Черкаси, 2012. – 220 с.
- Морзе Н.В., Глазунова О.Г. Методика створення електронного навчального
курсу (на базі платформи дистанційного навчання Moodle): Навчальний посібник. -
К.: "Аграр Медіа Груп", 2012. - 247 с.