Борисенко Д.В.
Українська інженерно-педагогічна академія (м. Харків)
Віртуальне навчальне середовище: від користувача до режисера навчального курсу
Сьогодення диктує правила щодо розбудови сучасної освітньої системи, яка повинна відповідати високим вимогам та бути ще більш гнучкою. Для забезпечення цих задач активно залучаються дистанційні навчальні середовища, які спроможні забезпечувати як синхронне, так і асинхронне навчання [1]. Нові технології демонструють фактичні можливості та дієві засоби реалізації, змушують перебудовувати наявні класичні підходи до навчання. Такою дієвою системою підтримки навчального процесу стала платформа Moodle. Вона є універсальним засобом та конструктором навчальних курсів по всьому світу. Чотири ролі взаємодії (викладач, асистент, студент, гість), велика низка ресурсів та видів діяльності, відкритість та широке налаштування. Це ще не всі можливості платформи Moodle як найпопулярнішого віртуального навчального середовища.
Мультимедійні технології та віртуальне позиціювання - це на сьогодні найбільш актуальні напрямки педагогічного використання. Довгі текстові описи не підвищують мотивації здобувачів, яким потрібна швидка ілюстративна подача навчального матеріалу. Найпопулярнішим стає застосування коротких відеороликів, своєрідних настанов до проведення занять, та нових типів завдань в новому вимірі позиціювання - віртуальному. Такі завдання повноцінно не мають матеріальної реалізації та повністю залучають аналіз, опрацювання матеріалу, виконання розробки та представлення результатів завдяки зовнішнім віртуальним засобам. При цьому, варто зазначити про необхідність не перевантажувати систему та використовувати покликання: покликання на сторонні ресурси та розроблені презентації, спеціально розроблені сайти викладачів для відповідних тем або завдань, відеотеки та окремі відеозаписи, бази даних тощо.
Платформа Moodle позиціює як гнучка програмна система, що не потребує тривалого навчання щодо опанування її можливостей та може застосовуватись одразу із-за простого та зрозумілого інтерфейсу. Кожний її користувач має чіткі права, які можуть встановлюватися як адміністратором, так і викладачем, керівником відповідного навчального курсу. В правах викладача майже необмежені можливості щодо налаштування курсу. Він стає так званим "режисером" навчальних курсів, поєднує творчі аспекти формування наповнення курсу та реалізації структурованого використання модулів відповідного ресурсу.
Проходячи шлях від звичайного користувача до "режисера" навчального курсу змінюються оцінка головних ресурсів віртуального навчального середовища, серед яких: комунікація, оцінювання, співпраця [2]. Так, для здобувача освіти комунікація проявляється у розкладі занять та посиланні, за яким потрібно долучитися. Для викладача комунікація є широким спектром можливостей щодо дистанційного або очного залучення здобувачів до навчальних заходів та сформування додаткових каналів зв'язку через чат, форум, коментарі, особисті сповіщення.
Щодо режисерських здібностей та їх прояву в розробці курсу - викладач повинен створювати унікальні навчальні сценарії дій та заходів, організувати чітко структуровану систему навчальних занять та завдань, а за потреби долучатись до наставництва здобувачів які бажають допомогти. Для цих студентів передбачено роль "асистента", що дозволяє спільне редагування ресурсів та формування нових моделей взаємодії. Це також може бути в формі керівництва науковою роботою здобувачів та спільної активності наукових колективів та окремих підгруп.
Викладач є "освітнім режисером", який розробляє унікальні заходи для здобувачів з високим рівнем мотивації та перебуває в постійному пошуку нових підходів до своїх слухачів. Для підтримки саме того високого рівня викладач активно досліджує наявні інноваційні технології та засоби на факт практичного залучення для свого навчального курсу, вибудовує комбінаторні рішення насамперед через залучення модуля "Зовнішній засіб". Долучення вже готових розробок, сервісів, які можна застосувати не за прямим призначенням або створення власних навчальних платформ. На сьогодні вже існують цілі бази додатків, сервісів та навчальних програм як генераторів нових ідейних рішень, так і практичних застосунків. За умов підтримки навчальної спільноти та передачі ChromeBook у користуванні педагогів стає можливим залучити базу програм та додатків з Chromebook App Hub. Це прості програми-додатки, які не потребують тривалої інсталяції та можуть "переноситись" між різними комп'ютерами в межах вибраного облікового запису. На їх основі можливе організація відповідних навчальних завдань та проведення дистанційних досліджень.
Іншим шляхом, який ще залишається поза уваги, є спільна розробка. Продуктивним є залучення досвіду інших викладачів та реалізація прямого обміну завдяки долученню їх до навчального курсу в межах ролі асистента. Це дозволяє активно впроваджувати ширший досвід, опановувати ще не залучені пропозиції та тісно взаємодіяти на міжнародному рівні на мікрорівні. Можливо запрошувати іноземних представників, науковців та практичних експертів в галузі до навчального курсу та ділитися передовим досвідом залучення, підготовки та практики залучення інноваційних технологій.
Аналізуючи досвід активного використання організації зустрічей та їх проведення потенційно необхідним є оновлення та доповнення видів діяльності платформи Moodle власним модулем "Зустріч" або його аналогом. Поява б такого модуля значно спростило організацію навчального процесу та звузило необхідність використовувати сторонні сервіси для цих потреб. Додаткові можливості щодо збереження та редагування відео завдяки вище зазначеного нового модулю стало б новим викликом у викладацькій діяльності та дозволили формувати навчальні відеосюжети на базі навчальної платформи. Зрозуміло це не єдиний модуль, який очікують користувачі від розробників платформи Moodle, але рух на зустріч залученню мультимедіа дуже важливий на сьогодні.
Список використаних джерел
- Flavin M., Bhandari A. What we talk about when we talk about virtual learning environments / M. Flavin, A. Bhandari // International Review of Research in Open and Distributed Learning. – 2021. – №22(4). – P. 164-193.
- Фальштинська Ю. Віртуальне навчальне середовище - невіддільний складник дистанційного навчання / Ю. Фальштинська // Науковий вісник мелітопольського державного педагогічного університету. – 2016. – №1(16). – С. 89-93.