Яковлєв А.А.
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
Переваги та проблеми впровадження дистанційної освіти та онлайн-курсів з використанням платформи Moodle
На сьогодні дуже гострим є питання переведення освітнього процесу на дистанційне навчання у зв'язку з пандемією та військовими діями на території України. Платформа Moodle є досить гнучкою та простою в освоєнні, що дозволяє в короткі терміни перевести викладачів та учнів на дистанційне навчання.
На платформі Moodle дистанційне навчання матиме вигляд онлайн-курсів, що є досить вдалим рішенням з точки зору надання навчальних матеріалів, а з іншого має чітку асоціацію з неформальним навчанням, до якого довіра на території СНД нижча, ніж на заході. До того ж, така побудова дозволяє охопити як класичну освіту, яка переходить до дистанційного формату, так і неформальну освіту, яка використовує для створення курсів платформу Moodle.
Головними перевагами освітніх онлайн-курсів на дистанційного навчання є:
- гнучкість - споживач може проходити матеріали онлайн-курсів у потрібний йому час, а виробник, своєю чергою, може коригувати матеріали онлайн-курсів під впливом інформації, що з'явилася (маються на увазі курси, які прив'язані до державної акредитації);
- доступність - багато онлайн-курсів надають знання безкоштовно. Хоча подібні знання є базовими в області, що вивчається, але цього може бути достатньо, щоб людина сформувала свою думку про необхідність у розвитку в обраному ним напрямі.
Розглядаючи перевагу саме платформи Moodle можна виділити такі переваги:
- комплексність - платформа Moodle є досить гнучкою і легко освоюваною платформою з широким потенціалом, що постійно оновлюється. Розробники курсів мають доступ до необхідних інструментаріїв для створення курсів з різноманітними навчальними активностями;
- безкоштовність - платформа Moodle безкоштовна, що дозволяє користуватися нею навіть за сильно урізаного бюджету;
- гнучкість настроюваності - платформу можна налаштувати під власні потреби на наданому платформою рівні, а в разі потреби можна змінити і вихідний код платформи.
Якщо розглядати досвід західного ринку онлайн-освіти, можна виділити ще одну перевагу, яка не така актуальна для України - відсутність побічних фінансових витрат. Онлайн-курси дешевші за контрактне навчання у вищому навчальному закладі, але, крім цього, студенти повинні так само витрачатися на транспорт, харчування та, у разі, якщо він навчається у вищому навчальному закладі поза своїм містом, на проживання. До того ж через жорсткий графік студент може мати проблеми з працевлаштуванням.
Отримуючи онлайн-освіту, споживач може бути працевлаштований на повну ставку, а побічні фінансові витрати відсутні з вищеописаних причин. Хоча для України, де вища освіта, здобута в державних установах, є необхідністю, ця проблема є актуальною меншою мірою завдяки бюджетному фінансуванню.
За всіх своїх переваг, онлайн-освіта так само має цілу низку проблем, які заважають її інтеграції:
- відсутність бажання навчання у споживачів - риса, властива як онлайн, і очній освіті. Але якщо у разі очного освіти споживачі мають точки контролю, які вимагають надання доказів оволодіння компетенціями, то разі онлайн-освіти споживач може ігнорувати наполегливі рекомендації щодо проходження курсу від виробників послуг онлайн-навчання;
- сильніша залежність від самостійної роботи - хоч класичне очне навчання так само залежить від обох сторін, виробника та споживача, але матеріал у очній формі вираховується для певного потоку споживачів, а значить, що це відбувається систематично і, якщо споживач просто приходить на заняття, то частину знань він отримає. У разі онлайн-курсів процес отримання знань повністю залежить від споживача, викладач йому лише надає консультування, тому що читати кожному споживачеві лекцію окремо неможливо;
- низький рівень довіри онлайн-навчання - внаслідок нерозвиненості ринку освітній онлайн-послуг, щеплених стереотипів про вищу освіту та двох попередніх пунктів рівень довіри до освітніх онлайн-курсів набагато нижчий. Це призводить до того, що навіть якщо підприємець спробує створити освітню платформу, він зіткнеться зі зниженим попитом і це може призвести до збиткового результату;
- низька комп'ютерна грамотність - ця проблема стосується як виробників онлайн-курсів, у разі викладачів, і споживачів. Ця проблема більше стосується викладачів, які були змушені перейти до онлайн-освіти через обмеження під час пандемії, не володіючи необхідними знаннями та навичками, вони не здатні створити грамотний онлайн-курс, який відповідав би мінімально-необхідним критеріям якості. У разі споживачів проблема полягає в тому, що не вся цільова аудиторія онлайн-курсів має достатній рівень знань для ефективної роботи за допомогою мережевих технологій. Викладачів необхідно навчити використанню платформи з метою підвищення ефективності їхньої роботи. Як показала практика - проходження разових курсів не дає достатнього ефекту і потрібно деякий час для адаптації викладача до нових умов. До того ж потенційна плинність кадрів потребує постійного повторення курсів з метою підтримки загального рівня користувачів та розвитку загальних критеріїв якості онлайн-курсів, що також вимагає фінансових витрат або витрат людино-годин;
- технічні обмеження - не всі споживачі мають досить якісне обладнання для проходження онлайн-курсів. У разі великих міст подібні обмеження зазвичай є рідкістю, але в маленьких містах і селах може не бути необхідного доступу до всесвітньої мережі або у споживача може не бути платформи для проходження курсів. Технічні обмеження також можуть бути присутніми і в державних освітніх закладах, у зв'язку з нестачею фінансування можлива ситуація, коли освітній заклад не може перейти у формат онлайн-навчання. Хоча платформа Moodle є безкоштовною, але вартість серверів і фахівців для підтримки цих серверів є достатньо високою для державних установ, що призводить до проблем з некоректною та нестабільною роботою платформи;
- технічна оцінка якості отриманих знань - формально в онлайн-освіті можна і потрібно застосовувати точки контролю, що активно використовуються при оцінці якості знань споживачів при очній освіті, але, у зв'язку з ізольованістю споживачів і виробників освітніх онлайн-курсів один від одного виникає ситуація, коли споживачеві знань досить легко фальшувати результати своєї навчальної діяльності на звичайних точках контролю. Подібні дії призводять до того, що користувачі, які не мають необхідних знань та навичок для завершення курсу, отримують сертифікат про завершення курсу, що компрометує виробника освітніх курсів в очах роботодавців;
- відсутність критеріїв якості освітніх онлайн-курсів – Уряд України надав право навчальним закладам формувати критерії якості онлайн-курсів самостійно. Це призводить до того, що споживач не знати, чого йому очікувати від онлайн-навчання в цілому та окремих освітніх онлайн-курсів зокрема. У свою чергу навчальні заклади, які не мають досвіду створення онлайн-курсів, не можуть орієнтуватися на загальноприйняті критерії і, відповідно, діють, виходячи з власних уявлень про якісне онлайн-навчання;
- під час проведення бойових дій на території України розкрилася проблема залежності онлайн освіти від постачання електрики. Хоча відкритий код платформи Moodle дозволяє розмістити свої потужності у хмарних сервісах, проблема зі швидкістю під час масового підключення та дорожнеча розміщення сервера на безпечній території показує слабкі сторони фінансового аспекту дистанційної освіти.
На даний момент платформа Moodle є досить простим та гнучким інструментом для користувачів при створенні онайн-курсів та переходу на дистанційну освіту, а завдяки вихідному коду платформу можна модифікувати для потреб конкретного освітнього закладу. Це робить платформу практично ідеальним варіантом для використання через її гнучкість і функціональність.
З іншого боку початкове налаштування та встановлення вимагає витрат фінансових ресурсів і людино-годин (пропорція залежить від того, чи залучаються фахівці з боку), а також постійної підтримки актуальності версії через якісні оновлення платформи, що може стати серйозною проблемою для освітніх закладів, цими ресурсами не розташовують, що відштовхує їх від використання платформи.
Головними перевагами платформи є:
- гнучкість налаштувань платформи під свої потреби;
- багатофункціональність платформи при створенні онлайн-курсів;
- безкоштовне поширення з відкритим кодом.
Головними проблемами використання Moodle у сучасних умовах на території України є:
- відсутність достатньої кількості русурсів у навчальних закладів;
- вимога до певного рівня комп'ютерної письменності з боку викладачів;
- Простіші в освоєнні та використанні аналоги, на зразок google classroom, які мають меншу функціональність, але не вимагають такого рівня підготовки;
- відсутність стабільного постачання електроенергії, що є проблемою для дистанційного навчання в цілому.
Список використаних джерел
- Ukraine IT Report 2021. - [електроний ресурс] - https://reports.itukraine.org.ua/
- Рынок онлайн образования в Украине – аналитический обзор. - [електроний ресурс] - https://pro-consulting.ua/pressroom/rynok-onlajn-obrazovaniya-v-ukraine-analiticheskij-obzor
- Nilesh Gutte, What are the Biggest Challenges Facing Online Education Today?. - [електроний ресурс] - https://www.hurix.com/what-are-the-biggest-challenges-facing-online-education-today/
- Online Learning Challenges and Solutions: Expert’s Tips. - [електроний ресурс] - https://www.embibe.com/exams/online-learning-challenges-and-solutions/